Veelgestelde vragen Ooststellingwerf

Waarom wordt dit project gedaan?

De gemeente Ooststellingwerf wil in 2020 alle papierbakken vervangen voor een grijze bak met een blauwe deksel voorzien van een chip om zo het totaal ingezameld aangeboden papierbakken te kunnen monitoren. Hoe meer papier ingezameld wordt, hoe minder papier er in de Sortibak belandt.

Wanneer vindt het project plaats?

Tussen 17 februari en 20 maart 2020.

Wat betekent dit voor mij?

Op de aangegeven datum zet u de huidige papierbak klaar om ingenomen te worden. De bak moet leeg zijn. U plakt de sticker op de bak. Op de aangegeven datum wordt de grijze bak met blauwe deksel voor uw woning geplaatst.

Ik heb geen papierbak, maar wil wel graag een, wat moet ik doen?

Neemt u dan contact op met SYP, het Service Ynformaasje Punt van Omrin, telefoon 0900 – 210 0 215 (bereikbaar tijdens kantooruren). U ontvangt van ons een nieuwe papierbak met blauwe deksel en chip.

Ik heb geen papierbak, maar wil ook niet een, wat moet ik doen?

Er wordt geen los papier meer opgehaald, dus zonder papierbak kunt u uw papier niet meer gescheiden inzamelen. De gemeente vind het erg belangrijk dat papier gerecycled wordt. Wij adviseren u toch een papierbak aan te nemen. Neemt u dan contact op met SYP, het Service Ynformaasje Punt van Omrin, telefoon 0900 – 210 0 215 (bereikbaar tijdens kantooruren).

Waar is de chip voor nodig?

Om het totaal aantal aangeboden papierbakken te kunnen monitoren. Op de chip staat een nummer, dat de vuilniswagen ‘leest’ bij het legen van de container. De chip is administratief gekoppeld aan een adres (objectgegevens) en niet aan een persoon (naam).

Word ik afgerekend op basis van aanbod of gewicht van de papierbak?

Nee, er vindt geen afrekening plaats op basis van gewicht of lediging.

De gegevens worden alleen voor door de gemeente gebruikt om beleidskeuzes te maken.. De gegevens zijn niet openbaar.

Ik heb geen brief ontvangen. Wat nu?

Neemt u dan contact op met SYP, het Service Ynformaasje Punt van Omrin, telefoon 0900 - 210 0 215 (bereikbaar tijdens kantooruren).

Ik werk niet mee, wat dan?

Uw medewerking bij het project is erg belangrijk! Want een oude grijze papierbak zonder chip wordt vanaf 1 mei 2020 niet geleegd.

Ik zet mijn papierbak nooit bij de weg, omdat ik ze niet of ergens anders voor gebruik. Is een nieuwe bak dan wel nodig?

Ja, de papierbak hoort bij het huis, u heeft deze in bruikleen. Het is nodig dat deze zijn geregistreerd.

Ik heb een rode kaart ontvangen aan mijn papierbak, wat nu?

Vanaf 1 mei 2020 leegt Omrin alleen de grijze papierbakken met blauw deksel en chip. Er is iets mis met de chip of de container. Neemt u dan contact op met SYP, het Service Ynformaasje Punt van Omrin, telefoon 0900 – 210 0 215 (bereikbaar tijdens kantooruren).

Ik heb een extra papierbak met blauw deksel, wat te doen?

Neemt u dan contact op met SYP, het Service Ynformaasje Punt van Omrin, telefoon 0900 - 210 0 215 (bereikbaar tijdens kantooruren).

Ik ben vergeten de papierbak aan de weg te zetten. Wat nu?

Neemt u dan contact op met SYP, het Service Ynformaasje Punt van Omrin, telefoon 0900 - 210 0 215 (bereikbaar tijdens kantooruren). We maken een nieuwe afspraak.

Ik heb een brief ontvangen, maar ik maak gebruik van een gezamenlijk verzamelsysteem. Wat nu?

Neemt u dan contact op met SYP, het Service Ynformaasje Punt van Omrin, telefoon 0900 - 210 0 215 (bereikbaar tijdens kantooruren).

Mijn papierbak met nieuwe chip is niet geleegd. Wat nu?

Neemt u dan contact op met SYP, het Service Ynformaasje Punt van Omrin, telefoon 0900 - 210 0 215 (bereikbaar tijdens kantooruren).

Kan ik ook het gewicht van de papierbak in de afval app zien?

Nee, de gewichten van de papierbak komen niet in de afvalapp.